Thursday, May 29, 2008

Kolari siviyoruz: Yeni bir egitim programi

Asagida, egitimde biraz daha ilerlemis cocuklar icin dort farkli alanda uygulamali davranis analizi cercevesinde aktivite ornekleri verdim. Umarim faydali olur.

1. Evin bolumlerini tanima:
Cocugu karsiniza alin ve asagidaki komutlari verin.
a. "Mutfak nerde? Mutfaga git."
b. "Banyo nerde? Banyoya git."
c. (Eger tuvalet ayriysa) "Tuvalet nerde? Tuvalete git."
d. "Senin odan nerde? Odana git."
e. (Eger varsa) "Kardesinin odasi nerde? Kardesinin odasina git."
f. "Anneyle babanin odasi nerde? Anneyle babanin odasina git."
Yukardaki odalari evinizdeki bolumlere gore degistirip genisletebilirsiniz. Sadece bir bolumden baslayin, ve cocuk bir bolumu tam anlamadan diger bolume gecmeyin. Her komutu cocugun gozlerinin icine bakarak, ve anlasilir bir sekilde verin. Eger bir kac tekrardan sonra komutu anlamazsa, cocugun elinden tutarak sordugunuz bolume beraber gidin. Evin bir bolumune vardiginizda tekrar
"Nerdeyiz simdi? Burasi neresi?" seklinde sorun. Eger cocuk cevap vermeze "Burasi neresi? Burasi mutfak. Bak mut-fak. Mutfak" seklinde tekrar edin. Her bir bolumu her gun en az uc dort defa tekrarlayin, ve cocuk bir bolumu iyice ogrenene kadar surekli tekrar edin.

2. Disarida:
En iyi egitimin haftada en az 25 - 30 saat olmasi gerektigini soyledigimde, bu bazi ailelerin gozunu korkutabilir demistim. Ama cocukla gecirilen her an egitimin bir parcasi olabilir. Bunun en guzel orneklerinden biri de alisveris yapmak icin, bakkala gitmek icin, misafirlige gitmek icin vs. disariya ciktiginizda gerceklesebilir.
Cocugunuzun ilgisini ceken bir sey gordgunuzde yolda kisa bir muddet icin durun ve cocugunuzun gozlerinin icine bakarak (mesela) yoldan gecen bir otobusu parmaginizla gosterin:
"Aaa, bak bu ne?" cocuk cevap vermezse "Otobus, bak bu otobus, o-to-bus" seklinde siz cocugunuzu yonlendirin. Cocugun tekrar etmesi icin "kesinlikle" baski yapmayin veya sabirsizlanmayin. Zamanla bu kelimeleri soyleyecektir. Asagida disardaki nesnelere ve calismalara bir kac ornek verdim, ama bunlar tamamen sizin ve cocgunuzun gunluk hayatta karsilastiklari veya cocugunuzun disarda ozellikle ilgilendigi nesneleri kapsamalidir.
a. Bir cogumuzun evde hayvani olmadigindan, disarisi (ozellikle Istanbul'da) kedi ve kopek gibi hayvanlari tanitmak icin ideal. Mesela parkta bir kedinin yanina giderek
"Aaa, bak bu ne?" cevap gelmeze "Bak kedi, kedi, ke-di" diye tekrar edin. Ayrica hayvanlarin cikardagi sesleri ogretme, konusma icin ideal yontemlerden birisidir. "Miyaav, kedi miyaavv der" seklinde hayvanlarin cikardigi sesleri taklit edin. Eger hayvanlardan korkmuyorsaniz dokunmak da en iyi ogretim tekniklerinden birisidir.
b. Bir cok otistik cocuk arabalara takintili sekilde ilgi duyar. Tasitlari ogretmenin en iyi yolu da disarda gecirdiginiz zamandir.
c. Yiyecek-icecekleri ogretmenin en iyi yollarindan birisi de marketler! Bazi otistik cocuklar ailelerine markette zorluk cikarabilir. Ama eger boyle bir sorununuz yoksa, ekmek, su, sut, yogurt, makarna vs. gibi yiyecekleri cocugunuza markette ogretebilirsiniz.
d. Cocugunuzun seviyesine gore agac, cicek, cocuk, amca, teyze, gunes, gokyuzu, deniz gibi kavramlari ogretmenin en iyi yolu da disarda gecirdiginiz zamandir.

3. Soyut kavramlar:
Bir cok egitim merkezi cocuklara renk (kirmizi, mavi, sari, yesil vs.) ve sekil (daire, ucgen, kare vs.) kavramini ogretiyor. Bunlar bir yerde en temel ve nispeten somut kavramlar. Ama cocugunuz bu temel kavramlari "tamamen" ogrendiginde daha soyut kavramlara gecilmelidir. Soyut kavramlar, dil ve dusunce gelisiminin temel tasi olduklari gibi, ustun fonksiyonlu otistik bireylerde bile hayatlari boyunca sikinti cekebilecekleri bir alani olustururlar. Asagida bazi soyut kavramlara ornekler verdim. Bu soyut kavramlari kartlar yardimiyla veya kendi yaraticiliginizi kullanarak gelistirdiginiz degisik tekniklerle cocugunuza ogretebilirsiniz. Yalniz, sekil ve renk gibi somut kavramlari ogrenmekte tamamen zorlanan veya hicbir ifade edici kelimesi bulunmayan cocuklarla bana gore kesinlikle soyut kavram calisilmamali. Otistik cocuklarin egitiminde en onemli noktalardan birisi de her seyin zamanla asama asama ogretilmesidir. Daha ikinci basamagi cikmakta zorlanan bir cocuktan sekizinci basamaga atlamasini beklemek cok da dogru degil. Unutmayin, her sey sabirla olmali.
a. Duygular: Mutlu, uzgun, kizgin, korkmus, sasirmis, yorgun, hasta vs. Bu duygu ifadelerini kartlar, resimler, veya kendi yuz mimiklerinizi bile kullanarak ogretebilirsiniz.
b. "Genel" kavramlar: Cocugunuz mesela bir kac hayvan ismi, tasit ismi, oyuncak ismi vs ogrendiginde ve konusmasi hizlanmaya basladiginda asagidaki kavramlari "kategori" seklinde ogretin. Mesela masaya iki tane hayvan karti koyun (kedi ve kus), ve bir kac tane de baska kategoriden nesneler koyun (hayvan olmayan kartlar, mesela muz, top, araba vs.). Cocuga ilk once "Bak bunlar hayvan. Kedi ve kus. Kedi bir hayvan. Kus da bir hayvan" seklinde hayvanin bir kategori oldugunu ogretin. Daha sonra "Hayvanlar nerde? Bana hayvanlari ver" seklinde komut vererek cocgunuzdan bu kartlari size vermesini bekleyin.
Diger kavram gruplarina ornekler ise oyuncak, meyve, sebze, giyecek, tasit vs. gosterilebilir.
Yalniz kavram gruplari oldukca soyut olduklari icin egitimin henuz ilk asamalarinda kesinlikle ogretilmemelidir.

4. Sifatlar:
Bir cok egitim merkezi sifat egitimini verir (mesela buyuk, kucuk, uzun, kisa, sisman, zayif vs.). Bunun disinda siz de gunluk yasamin bir parcasi olarak sifatlari ogretebilirsiniz. Asagida bununla ilgili bir kac aktivite ornegi verdim.
a. Cocugunuzun sevdigi bir nesneyi alin (mesela oyuncak araba). Arabayi masanin uzerine koyun. "Bak araba. Araba nerde? Masanin ustunde. Ustunde." seklinde komut verin. Sonra arabayi masanin altina koyun "Bak araba masanin altinda. Al-tin-da" komutunu verin. Sonra arbayi cocugunuza vererek "Arabayi masanin altina koy. Altina" komutunu verin. Yalniz bu aktiviteyi oyun gibi oynarsaniz daha etkili olur. Altinda ve ustunde kavramlarini bu sekilde bir kac defa tekrar edin.
b. Cocugunuzla yere oturun. Ayni renkte fakat farkli buyukluklerde iki tane top alin. "Bak bu top. Buyuk top". Sonra diger topu alin. "Bak bu da top. Kucuk top. Kucuk" komutlarini verin. Toplari cocugun onune koyun. Bacaklarinizi acarak karsilikli top yuvarlama oynayin. Ama her seferinde cocuktan farkli topu yuvarlamasini isteyin. Mesela "Topu at. Buyuk topu at" seklinde komut verin. Eger cocugunuz yanlis topu verirse "Hayir kucuk topu degil, buyuk topu at. Buyuk top." seklinde cocugunuzu yonlendirin.
c. Cocugunuz (mesela) cay vs. ictiginde onune bir cay kasigi bir de corba kasigi koyun. Caya seker atip "hadi cayi karistiralim. Kisa kasikla. Kisa kasik. Kisa" seklinde cocugu yonlendirin. Eger yanlis kasigi secerse "hayir uzun kasik degil, kisa kasigi al" seklinde komut verin. Uzun kavramini ise yine ayni sekilde cocugunuz corba icerken tekrarlayabilirsiniz.
Yukardaki ornekler benim aklima gelenler. Ama bu ornekleri istediginiz kadar degistirip, zenginlestirebilirsiniz.

No comments: